بلدة الطيبة ورب الغفور

بلدة الطيبة ورب الغفور
Negara Maju Allah Redha

islam memimpin perubahan

islam memimpin perubahan
Daulah Islamiyyah !!!

KEDAH SEJAHTERA

KEDAH SEJAHTERA
Nikmat Untuk Semua

PAS KEDAH

PAS KEDAH
Membangun Bersama Islam

hijaukuning.com

hijaukuning.com
Pulun Kedah Pulun

almuttaqin tv

almuttaqin tv
al-akh Shauqi Iberahim al-Hafiz

AL-AHNAF ENTERPRISE

AL-AHNAF ENTERPRISE
Ust. Zuhud Ulya Iberahim

AHNAF KHAT

AHNAF KHAT
Memartabatkan Seni Khat

SMKA BALING

SMKA BALING
Berilmu Beramal Bertaqwa

alumni smkab

alumni smkab
Seiring Sejalan Bersama SMKAB

ALUMNI S.K.Lanai

ALUMNI S.K.Lanai
Penggerak Intelektual Anda

selamatkan malaysia

selamatkan malaysia
Giliran Kami Memimpin Dunia

negara berkebajikan

negara berkebajikan
Satu Aqidah... Ummah didahulukan

Ulama Pewaris Nabi

Ulama Pewaris Nabi

Jangan Gentar!!!

Jangan Gentar!!!
“Sesungguhnya tribulasi bukanlah tanda lemah atau matinya pendakwah Islam, bahkan ia merupakan bukti wujudnya kehidupan, pergerakan dan kekuatan. Orang yang mati terbujur tidak akan disebat dan tidak akan disakiti. Yang akan dipukul dan disakiti adalah orang yang hidup, bergerak dan menentang”. (Dr. Yussof Qardawi)

Rangkaian Berita

Pimpinan Ummah

Pimpinan Ummah

HIDUP MULIA MATI SHAHID

HIDUP MULIA MATI SHAHID
" Kejayaan bagi sesuatu cita-cita atau fikrah hanya akan tercapai apabila pendokong fikrah itu mempunyai keimanan yang kuat, keikhlasan yang padu, semangat yang tinggi serta kesediaan untuk bekerja dan berkorban secara berterusan" : Mujahid Ust. Fadzil Mohd Noor

HPA INDUSTRIES

HPA INDUSTRIES
Membangun Ekonomi Ummah

MEDAN PERJUANGAN

MEDAN PERJUANGAN
Pemangkin Tradisi Ilmu

HIKMAH MUJADDID

HIKMAH MUJADDID
"Wahai ikhwan, perlengkapkanlah dirimu dengan mendapat tarbiyah yang sahih dan pengalaman serta ujian yang terperinci... ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat yang banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu HAKIKAT PERJUANGAN..." (as-Syahid Hassan al-Banna)

FIKRAH SYUHADA

FIKRAH SYUHADA
"Islam akan mencapai kemenangan dengan pengorbanan, darah syuhada menjadi baja kepada perjuangan Islam semenjak dahulu hingga kini" (as-Syahid Ust. Ibrahim Libya)

Mutiara Syed Qutb

Mutiara Syed Qutb
"Manusia yang hidup untuk dirinya sendiri..usianya amatlah pendek..bermula dari hari kelahirannya dan tamat ketika maut..akan tetapi..bagi mereka yang hidup untuk PERJUANGAN..usianya panjang..sepanjang perjuangan itu..bermula dari hari diciptakan ADAM..berakhirnya ketika Dia memusnahkan alam". (as-Syahid Syed Qutb)

Inilah Jalanku

Inilah Jalanku
“Pemuda ialah sebuah tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam. Tetapi orang lain telah mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia. Sesungguhnya manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda dan pemudi tetapi mereka ini hanyalah kosong, hanyut dan terbiar.” (Dr.Fathi Yakan)

Enam deklarasi Ijtima' Tarbawi Kebangsaan 2010

Posted by Epilog Seorang Pejuang Tuesday, October 05, 2010 0 comments





MARANG, 3 Okt: Ijtima' Tarbawi Dewan Pemuda PAS Peringkat Kebangsaan 2010 berakhir hari ini dengan meluluskan enam deklarasi.Enam deklarasi tersebut disampaikan Timbalan Ketua DPPP, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani, selaku pengarah program.Enam deklarasi itu ialah:-

1. DPPP bertekad untuk memperkasakan tarbiah di kalangan pemuda.
2. DPPP turut bersetuju untuk mengukuhkan program usrah sebagai asas utama kepada segala gerak kerja parti.
3. Program ijtima' akan dijadikan sebagai program tahunan DPPP sebagai salah satu langkah untuk mengukuhkan tarbiah di kalangan pemuda di semua peringkat.
4. DPPP memberikan sokongan penuh kepada kepimpinan ulama yang merupakan tunjang kepada PAS yang memperjuangkan Islam berdasarkan ajaran al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w.
5. DPPP berazam untuk membina sahsiah dalam diri setiap pemuda dengan mendalami segala ilmu pengetahuan merangkumi ilmu dunia dan juga ilmu akhirat.
6. Selain itu, DPPP akan menjadikan tarbiah merentasi tanzim iaitu semua gerak kerja parti adalah berorentasikan tarbiah bagi mengukuhkan kekuatan dalaman setiap ahli.


[ Baca Seterusnya ]
| edit post

Sekitar Ijtima' Tarbawi 2010

Posted by Epilog Seorang Pejuang Monday, October 04, 2010 0 comments








[ Baca Seterusnya ]
| edit post

IJTIMA' TARBAWI PERINGKAT KEBANGSAAN 2010

Posted by Epilog Seorang Pejuang 0 comments


Dewan Pemuda PAS Pusat akan mengadakan program Ijtima’ Tarbawi Pemuda PAS peringkat kebangsaan 2010 bermula 1 hingga 3 Oktober 2010 bertempat di kampung Rusila, Marang, Terengganu. Program tarbawi perdana yang julung kali diadakan sejak sekian lama ini dijangka akan dapat menghimpunkan ribuan jentera pemuda PAS dan pendukung gerakan Islam dari seluruh negara.

Program ijtima’ perdana ini adalah bermatlamat menggerakkan pemuda untuk memahami tanggung jawab membina kekuatan PAS melalui tarbiyah dan sistemnya yang jitu. Ia juga bersempena dengan pindaan perlembagaan PAS terbaru yang telah memberi ruang dan melibatkan jentera pemuda di peringkat kawasan ke dalam program kemuncak parti iaitu muktamar tahunan. Program ijtima’ akan membantu jentera kawasan di seluruh negara untuk memahami dan menilai peranan dan tanggung jawab masing – masing.


Sehingga kini, hampir 20 orang pimpinan PAS telah menyatakan kesanggupan untuk bersama pemuda dalam program ijtima’ tersebut. Di antara kehadiran utama yang akan turun menyampaikan amanat dan wasiat tarbawiyah tersebut adalah al Mursyidul Am PAS, Presiden PAS, Timbalan dan Naib – Naib Presiden PAS, Ketua Dewan Ulama, Ketua Pemuda dan Ketua Dewan Muslimat PAS selain kepimpinan tarbiyah utama PAS seperti al fadhil Dato Dr Haron Din dan al fadhil Ustaz Dato Haji Yahya Othman.

Lebih memeriahkan, ijtima tarbawi ini dijangka menerima kunjungan tetamu daripada gerakan Islam daripada timur tengah.

Di antara agenda menarik yang telah disusun untuk memeriahkan dan mengoptimumkan hasil tarbawi melalui program ijtima’ ini adalah siri kuliah talaqqi kitab Tafsir al Tibyan syarah surah al Hujuraat oleh pengarangnya sendiri iaitu Tuan Guru Dato Seri Haji Abdul Hadi Awang. Kitab tersebut yang kini dalam proses ulang cetak sempena program ijtima tersebut telah diberi kata pengantar oleh al fadhil Tuan Guru Dato Haji Nik Abdul Aziz bin Haji Nik Mat.

Selain itu, program forum, pembentangan, ceramah tarbawi perdana, solat dan bacaan al ma’thurat berjamaah dan lain – lain lagi dijangka akan memeriahkan lagi isi perhimpunan ala mukhayyam perdana tersebut.

Pengarah program ijtima’, Ustaz Haji Azman Shapawi dan Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Malaysia yang diberi tugas utama menjayakan program ini ingin merakamkan harapan kepada seluruh jentera pemuda di seluruh negara untuk memastikan kejayaan program ini dengan kehadiran penuh dan komitmen yang tinggi terhadapnya. Semoga Allah memberkati.


[ Baca Seterusnya ]
| edit post

الفقيرالى الله محمد فهمي بن ابراهيم

My photo
" Dalam riak wajah ada pancaran dakwah, dalam tutur bicara ada gema tarbiyah, dan gerak langkah ada semangat mujahadah, dalam suluhan jiwa ada sinaran fikrah..." Pemilik diri merupakan anak jati Baling, Kedah Darul Aman. Pernah menuntut di SMKA Baling (SMKAB)dan meneruskan perjuangan dan cita-citanya di Jabatan Undang-Undang, Akademi Islam Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor(KUIS).

ZON HERBALIS

ZON HERBALIS
Ke arah Merealisasikan Thibbun Nabawi

KEMBALI KEPADA FITRAH

KEMBALI KEPADA FITRAH
"Ketahuilah bahawa Al-Quran adalah bekalan yang paling berharga serta panduan sepanjang hayat. Seterusnya beribadah di waktu malam (qiamullail) dan berpuasa serta beristighfar dan bertaubat diwaktu dinihari akan mendatangkan kejernihan pada hati dan kemanisan serta hubungan baik dalam beribadah. Ianya juga dapat menghilangkan kecintaan kepada dunia. Adapun menjauhkan diri dari menunjuk-nunjuk dan menjauhkan diri dari golongan yang cintakan dunia, akan mendatangkan ketenangan kepada hati.." (Dr. Abdullah Azam)

JIHAD JALAN KAMI

JIHAD JALAN KAMI
Daulah yang dinanti

jom pi usrah !!!

jom pi usrah !!!

SETIAP KAMU ADALAH PEMIMPIN

SETIAP KAMU ADALAH PEMIMPIN

Munajatku...

Munajatku...
“ Ya Allah, sesungguhnya Islam yang kami cintai ini takkan kami biarkan ianya diterjah oleh musuh tanpa pembelaan, daripada pencintanya di sepanjang zaman, semakin kuat Islam dihimpit semakin ramai pejuang yang bangkit…”

Baiti jannati

Baiti jannati
" Wahai orang-orang yang beriman ! Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari azab api neraka..." (at-Tahrim:6)

Nasihat untukku

Nasihat untukku
" Di malam hari mereka adalah ahli-ahli ibadah yang tekun beribadah kepada Allah, dan di siang hari mereka menjadi pahlawan-pahlawan yang gagah berani menegakkan kebenaran yang mereka yakini..."

Jaringan IPT Tempatan


  • Mujahid agung

    Mujahid agung
    “Jiwa UMAT ISLAM tidak harus kecewa dengan kekalahan, kerana bukan kalah atau menang yang kita cari, tapi kebenaran yang kita kehendakkan” – (Ustaz Fadhil Noor)