بلدة الطيبة ورب الغفور

بلدة الطيبة ورب الغفور
Negara Maju Allah Redha

islam memimpin perubahan

islam memimpin perubahan
Daulah Islamiyyah !!!

KEDAH SEJAHTERA

KEDAH SEJAHTERA
Nikmat Untuk Semua

PAS KEDAH

PAS KEDAH
Membangun Bersama Islam

hijaukuning.com

hijaukuning.com
Pulun Kedah Pulun

almuttaqin tv

almuttaqin tv
al-akh Shauqi Iberahim al-Hafiz

AL-AHNAF ENTERPRISE

AL-AHNAF ENTERPRISE
Ust. Zuhud Ulya Iberahim

AHNAF KHAT

AHNAF KHAT
Memartabatkan Seni Khat

SMKA BALING

SMKA BALING
Berilmu Beramal Bertaqwa

alumni smkab

alumni smkab
Seiring Sejalan Bersama SMKAB

ALUMNI S.K.Lanai

ALUMNI S.K.Lanai
Penggerak Intelektual Anda

selamatkan malaysia

selamatkan malaysia
Giliran Kami Memimpin Dunia

negara berkebajikan

negara berkebajikan
Satu Aqidah... Ummah didahulukan

Ulama Pewaris Nabi

Ulama Pewaris Nabi

Jangan Gentar!!!

Jangan Gentar!!!
“Sesungguhnya tribulasi bukanlah tanda lemah atau matinya pendakwah Islam, bahkan ia merupakan bukti wujudnya kehidupan, pergerakan dan kekuatan. Orang yang mati terbujur tidak akan disebat dan tidak akan disakiti. Yang akan dipukul dan disakiti adalah orang yang hidup, bergerak dan menentang”. (Dr. Yussof Qardawi)

Rangkaian Berita

Pimpinan Ummah

Pimpinan Ummah

HIDUP MULIA MATI SHAHID

HIDUP MULIA MATI SHAHID
" Kejayaan bagi sesuatu cita-cita atau fikrah hanya akan tercapai apabila pendokong fikrah itu mempunyai keimanan yang kuat, keikhlasan yang padu, semangat yang tinggi serta kesediaan untuk bekerja dan berkorban secara berterusan" : Mujahid Ust. Fadzil Mohd Noor

HPA INDUSTRIES

HPA INDUSTRIES
Membangun Ekonomi Ummah

MEDAN PERJUANGAN

MEDAN PERJUANGAN
Pemangkin Tradisi Ilmu

HIKMAH MUJADDID

HIKMAH MUJADDID
"Wahai ikhwan, perlengkapkanlah dirimu dengan mendapat tarbiyah yang sahih dan pengalaman serta ujian yang terperinci... ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat yang banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu HAKIKAT PERJUANGAN..." (as-Syahid Hassan al-Banna)

FIKRAH SYUHADA

FIKRAH SYUHADA
"Islam akan mencapai kemenangan dengan pengorbanan, darah syuhada menjadi baja kepada perjuangan Islam semenjak dahulu hingga kini" (as-Syahid Ust. Ibrahim Libya)

Mutiara Syed Qutb

Mutiara Syed Qutb
"Manusia yang hidup untuk dirinya sendiri..usianya amatlah pendek..bermula dari hari kelahirannya dan tamat ketika maut..akan tetapi..bagi mereka yang hidup untuk PERJUANGAN..usianya panjang..sepanjang perjuangan itu..bermula dari hari diciptakan ADAM..berakhirnya ketika Dia memusnahkan alam". (as-Syahid Syed Qutb)

Inilah Jalanku

Inilah Jalanku
“Pemuda ialah sebuah tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam. Tetapi orang lain telah mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia. Sesungguhnya manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda dan pemudi tetapi mereka ini hanyalah kosong, hanyut dan terbiar.” (Dr.Fathi Yakan)

Membina Peribadi Da'ei..

Posted by Epilog Seorang Pejuang Friday, August 28, 2009 1 comments


Dakwah dimulai dari lahirnya sekelompok orang yang sedar dan insaf serta yakin akan tugas mereka, disamping iman yang tebal kepada Allah SWT. Dakwah Rasulullah SAW dibantu oleh para sahabat yang memiliki jiwa pengorbanan yang tinggi berjuang di jalan Allah. Di dalam makna ini, Imam Al-Banna menjelaskan :


“Pembentukan suatu ummah, pendidikan suatu bangsa, pencapaian cita-cita, dan pendukungan prinsip memerlukan kekuatan jiwa yang besar dari ummah atau bangsa yang ingin mencapai cita-citanya itu. Kekuatan jiwa yang terjelma dalam kemahuan yang kuat dan tidak mengenal lemah, kesetiaan yang padu, tidak mudah terpengaruh, dan tidak kenal uzur, memiliki pengorbanan yang tinggi, mengenal serta mengimani dan memandang tinggi terhadap prinsip perjuangan sehingga seseorang dapat memelihara diri dari penyelewengan atau terpedaya oleh prinsip-prinsip lain”.

Inilah dia sifat pribadi mereka yang mampu mendukung dakwah ini. Inilah dia titik awal kerja dalam dakwah, yaitu melalui proses pembinaan peribadi pendakwah yang jitu. Sebagaimana permulaan dakwah Rasulullah SAW dengan membina peribadi para da'ei seperti yang tergambar dalam surat Al-Muzzamil di mana Allah memerintahkan mereka dengan latihan ibadah Qiyamullail (shalat Tahajjud) sebagai persiapan menghadapi ujian dakwah yang penuh dengan berbagai ujian di hari-hari depannya.

Dimanakah sumber kekuatan dakwah? Sebenarnya, kekuatan bermula dari kekuatan iman, kemudian diikuti oleh kekuatan ukhuwwah Islamiyah, kemudian barulah diikuti dengan kekuatan material dan organisasi.

Kebanyakan orang menyangka bahawa timur kekurangan kekuatan material, peralatan perang, dan perjuangan untuk mereka bangun menyaingi ummat yang telah merampas hak dan menindas mereka. Anggapan ini ada benarnya, namun di sana ada lagi sesuatu yang lebih penting yaitu kekuatan ruh yang terjelma dalam akhlak yang tinggi, jiwa yang harmoni, mengetahui dan meyakini kebenaran, dan pengorbanan demi menunaikan kewajipan.

Kekuatan iman dan ukhuwwah itu kemudiannya berganjak kepada kekuatan ilmu, syakhsiah, tubuh badan, dan kesatuan. Inilah yang menjadi kekuatan tonggak dan asasi. Setelah ini barulah diikuti dengan kekuatan organisasi, media, ekonomi, dan ketenteraan. Adalah anggapan yang keliru bahwa dakwah harus dimulai dengan kekuatan material (kebendaan) karena asas kekuatan awal adalah pribadi du'at itu sendiri, kemudian barulah diikuti dengan kekuatan yang lain. Hakikat ini telah terbukti di dalam sejarah dakwah itu sendiri.


[ Baca Seterusnya ]
| edit post

Jihad Memerlukan Rijal...

Posted by Epilog Seorang Pejuang 0 comments


Rijal menurut Syed Qutb; “ Mereka ialah golongan yang mempunyai jiwa yang kental, kuat dan murni. Mereka berjuang dan berjihad tanpa ada sebarang kepentingan duniawi, rela mengorbankan segala-galanya, serta rela menanggung segala macam kesusahan dan pahit getir perjuangan. Mereka berjuang tidak mengharapkan selain keredhaan Allah. Hati yang mereka miliki sanggup mengharungi dan merentasi segala bentuk perjalanan dan nasib di dalam perjuangan, samada kesusahan hidup, dibuang negeri, diseksa, dipenjara dan mampu mengorbankan segala-galanya, sekalipun menempuh maut dan mengorbankan nyawa. Mereka berjuang tidak mengharapkan sebarang pembalasan di dunia, sekalipun balasan itu ialah kemenangan Islam, walaupun balasannya ialah kehancuran golongan yang zalim. Mereka berjuang tidak mengharapkan imbuhan, selain melihat hanya akhirat ialah penentu di antara haq dan bathil. Sehingga apabila telah ditemui hati-hati yang sebegitu, maka akan datanglah pertolongan Allah di muka bumi. Itulah rijal yang layak memikul amanah manhaj Ilahi dan penyebab kemenangan jamaah Islam”.


[ Baca Seterusnya ]
| edit post

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK

Posted by Epilog Seorang Pejuang Sunday, August 23, 2009 0 comments


Kami mengucapkan Selamat Menjalani Ibadah di Bulan Ramadhan al-Mubarak dan Selamat Menduduki Peperiksaan Akhir Semester kepada seluruh mahasiswa dan mahasiswi KUIS...


[ Baca Seterusnya ]
| edit post

Perasmian Karnival Jom Ke Masjid II

Posted by Epilog Seorang Pejuang Friday, August 14, 2009 0 comments

dipetik daripada: drshafie.blogspot.com
Presiden ALAM bersama dengan Timb. Nazir, Ust. Abu Zaki, ADUN Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar dan Ketua Unit Hal Ehwal Islam JPM, Ust. Safwan Ahmad

KUIS: Jumaat 9 Sya`ban = 31 Julai malam: ADUN Bangi dijemput merasmikan karnival masjid yang bertempat di Masjid Al-Azhar KUIS anjuran ahli Kelab Masjid dan Masjid al-Azhar sendiri. Tujuan diadakan karnival ialah bagi menarik warga kampus mengimarahkan masjid yang berada di tengah-tengah bangunan dan kawasan kampus, khususnya menjelang dan tibanya Bulan Ramadhan. Berbagai-bagai kegiatan diadakan sepanjang karnival yang berlangsung selama seminggu (31 Julai- 7 Ogos). Antara kegiatan ialah kuliah agama, ceramah perdana, munajat, zikir, bacaan ma`thurat, bicara siswa, diskusi ilmiah HAWA, bicara ad-din, sukan dalaman, perlawanan bola sepak, pertandingan nasyid dan kesenian Islam.

Dalam majlis perasmian yang dihadiri lebih kurang 50 pelajar itu ADUN mencadangkan masjid seharusnya bersifat terbuka. Contoh sebahagian pengajaran yang bersesuaian hendaklah dilakukan di masjid, tokoh-tokoh ilmuan dan pensyarah dari luar hendaklah dijemput untuk menyampaikan ilmu, ruang bagi orang ramai dari luar kampus hendaklah dibuka bagi mereka ingin turut hadir. Jika perlu pelajar-pelajar hendaklah wajib hadir berjamaah setiap waktu solat fardu.


[ Baca Seterusnya ]
| edit post

Kemerdekaan, Ramadhan dan Perjuangan Islam

Posted by Epilog Seorang Pejuang Thursday, August 06, 2009 0 comments


Almarhum Dr Burhanuddin al Helmi, ketika menghuraikan "Ideologi dan politik Islam" pernah menyebut:

"Politik Islam mengikut al-Quran dan Sunnah. Politik Islam tidak boleh bercerai tanggal dengan Quran dan Sunnah. Sama ada perkara yang telah tetap hukumnya dan perkara-perkara baru timbul atau ditimbulkan semuanya hendaklah mengikut dan berpandu Quran dan Sunnah. Sebarang hukum atau ketetapan yang berlawanan dengan Quran dan Sunnah dengan sendirinya BATAL. Idea mesti berpandu kepada al-Quran. Al-Quran tidak boleh berpandukan idea."

Almarhum Prof Zulkifli Mohammad pula ketika menghuraikan "Rancangan perjuangan PAS" ada menyebut:

"Tugas kita yang terpenting sesudah tercapainya kemerdekaan ialah berikhtiar supaya undang-undang dan peraturan yang diamalkan dalam masyarakat dan dalam pemerintahan negara, sesuai dengan apa yang diperintahkan Allah. Dengan itu barulah ada nilainya Islam itu sebagai agama pembimbing hidup kemanusiaan."

(baca seterusnya)


[ Baca Seterusnya ]
| edit post

الفقيرالى الله محمد فهمي بن ابراهيم

My photo
" Dalam riak wajah ada pancaran dakwah, dalam tutur bicara ada gema tarbiyah, dan gerak langkah ada semangat mujahadah, dalam suluhan jiwa ada sinaran fikrah..." Pemilik diri merupakan anak jati Baling, Kedah Darul Aman. Pernah menuntut di SMKA Baling (SMKAB)dan meneruskan perjuangan dan cita-citanya di Jabatan Undang-Undang, Akademi Islam Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor(KUIS).

ZON HERBALIS

ZON HERBALIS
Ke arah Merealisasikan Thibbun Nabawi

KEMBALI KEPADA FITRAH

KEMBALI KEPADA FITRAH
"Ketahuilah bahawa Al-Quran adalah bekalan yang paling berharga serta panduan sepanjang hayat. Seterusnya beribadah di waktu malam (qiamullail) dan berpuasa serta beristighfar dan bertaubat diwaktu dinihari akan mendatangkan kejernihan pada hati dan kemanisan serta hubungan baik dalam beribadah. Ianya juga dapat menghilangkan kecintaan kepada dunia. Adapun menjauhkan diri dari menunjuk-nunjuk dan menjauhkan diri dari golongan yang cintakan dunia, akan mendatangkan ketenangan kepada hati.." (Dr. Abdullah Azam)

JIHAD JALAN KAMI

JIHAD JALAN KAMI
Daulah yang dinanti

jom pi usrah !!!

jom pi usrah !!!

SETIAP KAMU ADALAH PEMIMPIN

SETIAP KAMU ADALAH PEMIMPIN

Munajatku...

Munajatku...
“ Ya Allah, sesungguhnya Islam yang kami cintai ini takkan kami biarkan ianya diterjah oleh musuh tanpa pembelaan, daripada pencintanya di sepanjang zaman, semakin kuat Islam dihimpit semakin ramai pejuang yang bangkit…”

Baiti jannati

Baiti jannati
" Wahai orang-orang yang beriman ! Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari azab api neraka..." (at-Tahrim:6)

Nasihat untukku

Nasihat untukku
" Di malam hari mereka adalah ahli-ahli ibadah yang tekun beribadah kepada Allah, dan di siang hari mereka menjadi pahlawan-pahlawan yang gagah berani menegakkan kebenaran yang mereka yakini..."

Jaringan IPT Tempatan


  • Mujahid agung

    Mujahid agung
    “Jiwa UMAT ISLAM tidak harus kecewa dengan kekalahan, kerana bukan kalah atau menang yang kita cari, tapi kebenaran yang kita kehendakkan” – (Ustaz Fadhil Noor)